Logo Simpelmeergeld.nl

Wil je beginnen met beleggen?
Download dan nu ons GRATIS E-book en start vandaag nog!

Analyse NIO aandeel: Is NIO een goede investering?

2020 was een jaar met enorme verschuivingen in de automobielindustrie. Alles wat ook maar te maken had met elektrische voertuigen was interessanter dan ooit en één van de aandelen waarvan de koers in 2020 als een raket de lucht in is gegaan is NIO. Samen met Tesla één van de populairste EV-aandelen ter wereld. Wil jij meer weten over het aandeel NIO lees dan vooral nog even door! 

Wat is NIO? 

NIO is een Chinees bedrijf dat volledig elektrische auto’s produceert. Het bedrijf is opgericht in 2014 en is één van de snelst groeiende autobedrijven ter wereld. Op dit moment produceert NIO elektrische auto’s voor de Chinese markt met als doelgroep de mensen die zoeken naar een auto in het hogere segment. 

Aan het einde van 2019 leek het erop dat NIO het niet zou gaan redden en stonden ze op het randje van een faillissement. Echter heeft de Chinese regering NIO geholpen door middel van een kapitaalinjectie van 1.42 miljard dollar. In ruil voor deze injectie werd NIO verplicht om een hoofdkwartier te bouwen in de stad Hefei. Daarnaast heeft de overheid een minderheidsbelang in NIO gekregen. 

Het aandeel NIO is verhandelbaar op de New York Stock Exchange en waren in 2020 één van de meest populaire aandelen om in te handelen. 

Concurrenten NIO

Op dit moment is de belangrijkste en enige afzetmarkt voor NIO de Chinese markt. Deze markt is booming aangezien er tegenwoordig steeds meer elektrische auto’s worden verkocht in China. Toch zijn ze niet de enige fabrikant die gebruik wil maken van de sterke vraag naar elektrische auto’s. Één van de grootste concurrenten op de Chinese markt is Tesla. 

Tesla is de laatste jaren uitgegroeid tot de wereldwijde marktleider op het gebied van elektrische auto’s.  In 2019 hebben ze een ‘Giga-factory’ geopend in de Chinese stad Shanghai. De productie in deze fabriek komt steeds sneller opgang en ondertussen worden hier al meer dan 11.000 elektrische auto’s per maand gebouwd. 

Naast Tesla en NIO zijn er ook een aantal Chinese bedrijven die een stuk marktaandeel proberen te krijgen in China, vaak worden deze bedrijven in één adem genoemd met NIO. De bedrijven waar wij het over hebben zijn XPENG en LI AUTO. Alhoewel deze bedrijven ook hard aan het groeien zijn lopen ze nog wel achter op NIO als we het hebben over het aantal geproduceerde auto’s. 

Een ander ding wat we niet moeten onderschatten is de opkomst van de traditionele autofabrikanten. De traditionele autofabrikanten beginnen steeds meer in te zien dat de markt voor elektrische auto’s de toekomst heeft. Zo wordt er meer geld dan ooit geïnvesteerd in de ontwikkeling en de productie. 

Oprichter van NIO

Zoals je eerder in het artikel hebt kunnen lezen is NIO opgericht in het jaar 2014. Één van de oprichters is William Li. In November 2020 werd zijn vermogen geschat op een bedrag van 8.1 miljard Amerikaanse dollar en hiermee is hij één van de rijkste mensen van China. William Li is betrokken geweest bij de oprichting van meer dan 40 bedrijven in de internet en automobielindustrie. Doordat hij zo veel ervaring heeft met deze branches wordt hij ook wel de ‘Chinese Elon Musk’ genoemd. 

Verschillende NIO modellen 

EP9

Carrosserievorm: SUPERCAR
Topsnelheid: 313 km/h
Aantal personen: 2 persoonsuitvoering 
Acceleratie: 7.1 seconden naar 200 km/h
Actieradius: 427 kilometer

ES8

Carrosserievorm: SUV
Topsnelheid: 200 km/h
Aantal personen: 6 of 7 persoonsuitvoering
Acceleratie: 4.9 Seconden naar 100 km/h
Actieradius: 580 kilometer 

ES6 

Carrosserievorm: SUV
Topsnelheid: 200 km/h
Aantal personen: 5 persoonsuitvoering
Acceleratie: 4.7 Seconden naar 100 km/h
Actieradius: 610 kilometer

EC6

Carrosserievorm: SUV
Topsnelheid: 200 km/h
Aantal personen: 5 persoonsuitvoering
Acceleratie: 4.5 Seconden naar 100 km/h
Actieradius: 615 kilometer 

ET7

Carrosserievorm: SEDAN
Topsnelheid: Onbekend
Aantal personen: 5 persoonsuitvoering
Acceleratie: 3.9 Seconden naar 100 km/h
Actieradius: 1000 kilometer 

NOMI

Één van de meest handige gadgets die NIO heeft is NOMI. Dit is een persoonlijke assistent die geïntegreerd is in het dashboard van de auto en helpt jou met alles wat je maar nodig hebt. De meeste auto’s hebben een standaard info en entertainmentsysteem waar jij de radio mee kan bedienen navigatie mee kunt instellen. 

NOMI gaat veel verder dan een normaal info en entertainmentsysteem. Zo word je herkent door NOMI en omdat het systeem jouw voorkeuren weet worden er standaard een aantal dingen ingesteld bij binnenkomst in de auto. Hierbij moet je denken aan de temperatuurinstellingen en de positie van je stuur en stoel. 

Daarnaast kan je net zoals bij Google Home verbale opdrachten geven zoals ‘speel mijn lievelingsnummer af’ en ‘maak een selfie’. Ook kan je bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde laadstation vinden, de ramen openen of de muziek harder en zachter zetten. Het enige wat je hoeft te doen is een opdracht geven via jouw eigen stemgeluid. 

Er is echter nog veel meer mogelijk, hieronder vind je een korte video over de persoonlijke assistent genaamd NOMI.

Autonoom rijden

Één van de meest veelbelovende en vernieuwende dingen bij het ontwerpen van nieuwe auto’s is het autonoom rijden. Dit zorgt ervoor dat jij de auto straks niet meer zelf hoeft te besturen maar dat de auto jou volledig automatisch van punt A naar punt B brengt. Veel autofabrikanten zijn hier mee bezig en investeren veel geld in de ontwikkeling van deze systemen. NIO loopt niet alleen veel voor op de concurrenten als we het hebben over elektrisch rijden maar ze lopen ook straatlengtes voor op de concurrenten als we het hebben over autonoom rijden. 

Autonoom rijden kan je indelen in een zestal categorieën. Deze categorieën geven weer in welke mate de bestuurder de controle uit handen kan geven en hoeveel de auto in staat is om zelf te rijden. In de onderstaande afbeelding kan je zien welke levels wat betekenen: 

autonoom-nio
Bron: EPRS, Europese Commissie

Om je een beeld te geven van hoeveel NIO voorloopt op de concurrentie maken wij een vergelijking met één van NIO haar grootste concurrenten Tesla. Op dit moment is Tesla in staat om auto’s te produceren die level twee van autonoom rijden weten te bereiken. Dit wil dus zeggen dat de auto’s van Tesla gedeeltelijk zijn geautomatiseerd en bijvoorbeeld op de snelweg autonoom kunnen rijden. 

Op 9 januari 2021 heeft NIO een zogenaamde ‘NIO Day’ georganiseerd. Deze NIO Day wordt één keer per jaar gehouden, hier wordt verteld over de toekomstplannen van het bedrijf en wat ze verwachten te bereiken in de toekomst. Afgelopen NIO Day is er voornamelijk aandacht besteed aan de onthulling van het nieuwe model de ET7 en het autonoom rijden. In deze presentatie werd verteld dat NIO het voor elkaar heeft weten te krijgen om de ET7 level 4 van het autonoom rijden te geven.

Power Swap  

Anders dan bij bijvoorbeeld Tesla heb je bij NIO de mogelijkheid om je accu te verwisselen. Tot op heden is NIO het enige bedrijf die deze mogelijkheid heeft en in China is de Battery swap mogelijkheid een groot succes. 

Dat de mogelijkheid om je batterij te verwisselen zo een groot succes is, is makkelijk te verklaren. De meeste inwoners van China wonen in de grote steden namelijk in appartementen. Ze hebben niet de mogelijkheid om de auto thuis op te laden zoals wij dat hier in Nederland kennen.  

Er zijn een aantal verschillende batterijen in omloop met elk een ander vermogen en daardoor dus een andere actieradius. Om jou een idee te geven welke batterijen er zijn hebben we deze voor jou op een rijtje gezet: 

  • 70 kWh
  • 84 kWh
  • 100 kWh 
  • 150 KWh (2022) 

Het grote voordeel is dat deze vier verschillende batterijen beschikbaar zijn voor alle NIO-modellen. Het enige wat jij hoeft te doen is naar een NIO Battery Swap Station rijden en je batterij wordt in drie minuten vervangen door een nieuwe batterij.  

Power Swap Station 2.0 

NIO staat bekend als een bedrijf dat veel investeert in service en ontwikkeling in nieuwe technieken. In januari 2021 heeft NIO een verbeterde versie van de Power Swap Station gelanceerd. Deze versie is gelanceerd onder de naam Power Swap Station 2.0.  

Dit nieuwe Power Swap Station bevat 13 batterijen en heeft de mogelijkheid om 312 battery swaps per dag te doen. Dit is drie keer zo veel dagelijkse Battery Swaps dan het eerste model Power Swap Station. 

Op dit moment is NIO zo snel aan het uitbreiden dat er ook veel Battery Swap Stations bijgebouwd moeten worden. NIO heeft het doel gesteld om aan het eind van 2021 500 Battery Swap Stations te hebben gebouwd. Hieronder kan je een filmpje vinden hoe de Battery Swap Stations werken. 

NIO Power Charger & Power Mobile

Naast dat je de mogelijkheid hebt om je accu in drie minuten te vervangen heb je ook de mogelijkheid om de accu op te laden via een NIO Power Charger. Deze Power Chargers kan je gemakkelijk vinden door middel van de NIO app. Deze NIO Power Chargers maken het mogelijk om jouw batterij in 30 minuten op te laden vanaf 20% naar 80%.

Een andere service waar NIO zich mee onderscheidt van de concurrentie is Power Mobile. Mocht de bestuurder van een NIO onverhoopt stil komen te staan vanwege een lege accu dan stuurt NIO een mobiel oplaadstation langs. Vervolgens wordt jouw accu opgeladen zodat jij naar het dichtstbijzijnde oplaadstation kan!

BaaS

De batterijen zijn doorgaans de duurste onderdelen van een elektrische auto en doordat ze zo duur zijn heeft niet iedereen de financiële middelen om een elektrische auto aan te schaffen. Echter is NIO in 2020 met een geniaal plan gekomen. NIO heeft namelijk BaaS gelanceerd. BaaS staat voor Battery as a Service en maakt het mogelijk om een NIO aan te schaffen zonder batterij. 

Als mensen ervoor kiezen om de auto aan te schaffen zonder batterij dan zullen ze de batterij van NIO moeten leasen. Er zitten een aantal voordelen aan deze service voor zowel NIO als voor de klant. Hieronder bespreken wij deze voordelen: 

Voordelen klanten

  • De auto is gemiddeld $10.000 goedkoper in de aanschaf 
  • Klanten hebben geen last van batterij degradatie 
  • Je kan op elk moment de batterij upgraden naar een grotere batterij 
  • Je bent verzekerd van een goede up-to-date batterij

Voordelen NIO

  • Een constante stroom van inkomsten 
  • Blijven zelf eigendom van de batterijen 
  • Krijgt veel subsidie van de Chinese overheid voor dit model 
  • NIO heeft een schat aan informatie als het gaat over de batterijen

Het bedrag dat de klant aan NIO moet betalen is afhankelijk van welke batterij er gekozen wordt. Zoals eerder in dit artikel vermeld is het mogelijk om een 70kWh, 84 kWh, 100 kWh en 150 kWh (2022) batterij in de auto te plaatsen. 

Op dit moment betaal je voor de 70 kWh batterij een maandelijks bedrag van $147,- en voor de grotere 100 kWh een bedrag van $220,- per maand. 

Uitbreidingsplannen NIO 

Zoals eerder in dit artikel besproken is NIO op dit moment alleen nog maar verkrijgbaar in China. Daar gaat echter snel verandering in komen. NIO is namelijk bezig aan een uitbreidingsplan en het lijkt erop dat de eerste auto’s in de tweede helft van 2021 al verkocht worden in Europa. 

Op dit moment heeft NIO nog niet bekend gemaakt in welk Europees land zij als eerst actief gaan zijn. Wel zijn er sterke aanwijzingen dat dit Noorwegen gaat worden. Dit is geen gekke gedachte aangezien dit het land is waar er naar verhouding meer Elektrische auto’s verkocht worden dan benzine en dieselauto’s.

Naast dat NIO de ambitie heeft om in de tweede helft naar Europa te komen heeft NIO ook de ambitie om vanaf 2022 andere markten te betreden. De meest logische stap voor NIO zou de Amerikaanse markt zijn. 

Verwachtingen NIO

Dat de populariteit van elektrische auto’s sterk in de lift zit is ondertussen wel duidelijk, hierom zien de vooruitzichten voor NIO er goed uit. Op de thuismarkt China wordt record na record gebroken als wij het hebben over de verkoop van elektrische auto’s. Wereldwijd zie je de vraag naar elektrische auto’s ook enorm toenemen.

Op dit moment worden de auto’s van NIO gebouwd in een fabriek die niet van NIO zelf is. NIO heeft namelijk een samenwerkingsverband met het bedrijf JAC Motors. JAC Motors is een Chinees staatsbedrijf en is verantwoordelijk voor de productie van de auto’s. 

NIO is superhard aan het groeien en daar hoort bij dat er enorm veel geïnvesteerd moet worden in nieuwe fabrieken, marketing, ontwikkelingskosten etc. Dat zorgt ervoor dat NIO op dit moment nog geen winst draait. Toch lijkt het erop dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren. NIO weet keer op keer de marges op de auto’s te verbeteren en op dit moment wordt er een tweede fabriek gebouwd waardoor ze de productiecapaciteit kunnen verdubbelen. 

Vehicle sales 2020
Bron: NIO Instagram

In het jaar 2020 heeft NIO 43.728 auto’s verkocht. Dit is meer dan een verdubbeling van de hoeveelheid auto’s die ze hebben weten te verkopen in 2019. Met de huidige productiecapaciteit is het volgens William Li mogelijk om dit jaar 150.000 auto’s te produceren. Zoals aangegeven is JAC Motors bezig met het bouwen van een tweede NIO-fabriek. Als deze fabriek helemaal up en running is dan verwachten zij dat ze jaarlijks 300.000 auto’s kunnen produceren.  

Of NIO al deze verwachtingen waar kan maken is nog maar de vraag. Tot op heden hebben ze zichzelf keer op keer overtroffen en ziet de toekomst er rooskleurig uit voor NIO. Toch is de automobielindustrie geen makkelijke markt en zijn de traditionele autoproducenten vol aan het inzetten op elektrisch rijden. 

Sterke punten NIO thumbs-up

  • Wereldwijde groeiende EV-markt 
  • Hard groeiende Chinese EV-Markt 
  • NIO wordt gesteund door de Chinese overheid 
  • Service is een van de belangrijkste punten voor NIO 
  • BaaS is een uniek concept 
  • Battery Swap mogelijkheid is een groot succes 
  • Lopen ver voor op de concurrentie als het gaat over autonoom rijden
  • NIO Heeft veel cash in kas (6 Miljard US Dollar begin 2021) 
  • Het management van NIO heeft jarenlange ervaring in de automobielindustrie
  • Aandelen zijn verhandelbaar op de Amerikaanse Beurs 

Zwakke punten NIO thumbs-down

  • NIO Krijgt veel concurrentie van traditionele autoproducenten 
  • Ze hebben nog weinig naamsbekendheid
  • Auto’s worden niet zelf geproduceerd 
  • NIO moet nog enorm veel investeren 
  • Ze maken nog geen winst 
  • Tekort aan chips wereldwijd kan een bedreiging zijn voor de productie

Koersdoel NIO-aandeel

Koersdoelen zijn één van de manieren om jou te helpen of jij wel of niet in een aandeel investeert. Ook voor NIO zijn er verschillende koersdoelen afgegeven, om het jou gemakkelijk te maken vind je hieronder informatie die gebaseerd is op koersdoelen van 18 analisten. 

koersdoel-nio
Bron: Money.cnn.com
koersdoel-nio
Bon: Money.cnn.com

De 18 analisten die hier vergeleken worden geven een 12 maanden koersdoel met een mediaan van $69,57. Daarnaast wordt er een hoog koersdoel gegeven van maar liefst $90,45 en een laag koersdoel van $17,89.  

Zoals je kan zien wordt er een koopadvies gegeven door 11 van de 18 analisten. 6 analisten geven aan dat je het aandeel vast moet houden en 1 analist geeft aan dat het verstandig is om NIO op dit moment te verkopen.  

Zelf zijn wij ook in het bezit van het aandeel NIO. Wij zijn ingestapt op een bedrag van $22 en hebben vervolgens een aantal keer NIO-aandelen bijgekocht. Wij kopen onze beleggingen altijd voor de lange termijn. Mocht er fundamenteel niks veranderen bij NIO dan hebben wij het volste vertrouwen dat dit aandeel het aandeel van de toekomst is. Mocht er fundamenteel wel wat veranderen dan zullen wij evalueren of we nog steeds vertrouwen hebben in NIO en daar onze keuze op baseren.

Koers NIO 

koers-nis
Bron: Tradingview.com

Zoals je kunt zien in de koers van NIO is dit een enorm volatiel aandeel. Het kan maar zo zijn dat er dagen tussen zitten dat je 8% winst hebt en de volgende dag gaat de koers weer 10% omlaag. Daarnaast is het goed om te weten dat NIO geen dividend uitbetaald aangezien ze het geld goed kunnen gebruiken voor de uitbreiding van het bedrijf.

Als jij van jezelf weet dat je uit emotie nog wel eens aandelen wilt verkopen dan is dit aandeel niet het beste aandeel om in te investeren. Lukt het jou wel om je aan je plan te houden en raak jij niet in paniek als de koersen behoorlijk fluctueren dan is NIO wellicht wel een mooie aanvulling op je portfolio! 

Waar kan je NIO-aandelen kopen?

Zelf kopen wij het aandeel NIO bij DEGIRO. Dit is een betrouwbare Nederlandse broker waar jij kunt handelen in wereldwijde aandelen, obligaties en ETF’s en dus ook in het aandeel NIO. Wil jij meer informatie over DEGIRO dan raden wij je aan om ons artikel “Review: Onze ervaringen met DEGIRO” te lezen. 

Naast dat je het aandeel NIO bij DEGIRO kan kopen worden deze ook aangeboden op het mobiele platform van Bux Zero. Ook dit is een betrouwbaar Nederlands platform waar jij kan handelen in aandelen en ETF’s. Wil jij meer weten over Bux Zero dan raden wij je aan om ons artikel “Review: Onze ervaringen met Bux Zero” te lezen. 

Als jij direct wilt starten met investeren in NIO open dan via de onderstaande knoppen een rekening bij DEGIRO of bij Bux Zero

Let op: Beleggen gaat gepaard met risico’s. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen.

Plaats een reactie